Jak poprawnie złożyć reklamację wadliwego towaru?

 

Każdy konsument powinien dzisiaj posiadać podstawową wiedzę na temat tego, jakie przysługują mu prawa i w jaki sposób może skutecznie dochodzić swych roszczeń. Słowem, chodzi o przemyślaną i świadomą ochronę swoich własnych interesów. Jednym z zagadnień odnoszących się do poruszonego problemu jest popularna dzisiaj kwestia poprawnego przeprowadzenia reklamacji wadliwego towaru. Jak to zrobić?
Na początek warto zdać sobie sprawę z tego, że produkt wadliwy to jednocześnie taki, który nie jest zgodny z umową. Innymi słowy, jest to każdy produkt, który nie odznacza się właściwościami, które w odgórnym założeniu powinien posiadać lub też taki, który nie nadaje się do wykorzystaniu w celu, który sugeruje jego zastosowanie. Taki stan rzeczy uprawnia nas jednocześnie do tego, by zakupiony towar oddać do reklamacji i domagać się zwrotu przeznaczonych na niego środków pieniężnych. Należy jednak pamiętać, że bardzo duże znaczenie ma czas oraz forma, w jakiej zdecydujemy się dokonać reklamacji. W przypadku większości produktów (za wyjątkiem żywności, którą należy zgłaszać natychmiast po tym jak zauważymy, że jest przeterminowana lub uszkodzona) prawo do reklamacji przysługuje nam w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Wniosek reklamacyjny najlepiej jest złożyć w postaci oficjalnego pisma. Poza tym, mamy prawo reklamować również produkty przecenione i używane. Producent jest zobowiązany do reakcji na naszą skargę w ciągu 14 dni roboczych.
Innym sposobem na pokonanie problemu wadliwego towaru jest także gwarancja – o ile takowa obejmuje dany produkt. Ma ona jednak najczęściej charakter dobrowolny, czyli producent może przyznać nam rację, ale wcale nie musi. Wszystko zależy od tego, co zawierała treść dokumentu gwarancyjnego, który otrzymaliśmy w chwili zakupu.